Europejska Federacja Jeździecka przygotowała programy kształcenia krajowych sędziów WKKW. Celem programów jest: [...]
Aktualności
CZYTAJ TAKŻE
Ruszyła CAVALIADA Tour 2024/2025, pierwsze wydarzenie w Warszawie za nami!
Pierwszy etap CAVALIADA Tour 2024/2025 w Warszawie za nami, a liczby mówią same za siebie: 19 krajów, ponad 150 za [...]
Konferencja metodyczno-szkoleniowa ON-LINE dla szkoleniowców PZJ z Moniką Giedrojć
KONIOLOGIKA zaprasza do udziału w konferencji metodyczno-szkoleniowej dla szkoleniowców PZJ z panią Moniką Giedrojć.
Szkolenie odbędzie ON-LINE się w dniach 15-16.12.2023r w godzinach 17.30-20.30.
Kontakt: Monika Giedrojć, tel: 688 799 337; mail: koniologika@gmail.com
Koszt: 300zł
Wykładowca: Monika Giedrojć
Temat: Psychologia treningu koni
W programie szkolenia:
Czy konie mogą być „ambitne”?
- Co motywuje a co demotywuje konie?
- Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna
- Sposoby pracy nad motywacją i koncentracją w czasie treningu (zasady stosowania przerw, zasady nagradzania, intensywność ćwiczeń, trening interwałowy i powtórzeniowy, feedback).
Nagradzanie to wcale niełatwa umiejętność…
- Czym, jak i kiedy nagradzać, żeby robić to skutecznie? (co jest dla koni nagradzające, wzmocnienia)
- Nieskuteczne nagradzanie, czyli kiedy koń uczy się nie tego co trzeba?
- Pozytywne czy negatywne wzmocnienie, czyli presja czy cukierek?
- „Dobry koooń!” – czy koń to rozumie? (wzmocnienia pierwotne i wtórne i zasady ich stosowania)
- Cukierki – dawać czy nie? Są dwie szkoły… („układ nagrody” i dopamina)
- Co to jest „pułapka nagradzania” i jak jej uniknąć? (rozkład wzmocnień, utrwalanie zachowania i eliminowanie nagród)
Karanie, czy można go uniknąć?
- Niepożądane zachowanie konia – jak je wyeliminować? (kwadrat wzmocnień i jak go stosować)
- Karanie może być skuteczne, ale…
- „Pułapka karania” i jak jej uniknąć? (mechanizmy uruchamiane wraz ze stosowaniem kar)
- Skutki uboczne stosowania kar. Przeciwkontrola.
- Sytuacje, w których NIGDY karać nie należy.
Emocje i końskie lęki
- Stres, lęk, fobia. Różne metody odwrażliwiania (desensytyzacja prowadzona, swobodna, „zalewanie bodźcem”, generalizacja, różnicowanie, fobia – mechanizm powstania i przykłady pracy z nią)
- Stres przewlekły – cichy zabójca! (trudności w rozpoznaniu, powszechność tej choroby a świadomość koniarzy (!), symptomy, skutki)
- Jak utrwalają się dobre i złe emocje i czy można je wygasić? Warunkowanie klasyczne.
- Emocje i rozproszenie uwagi konia na zawodach. Sposoby utrzymania jakości wykonania zadań w każdych warunkach (automatyzm, generalizacja, różnicowanie).
Hierarchia, agresja, dominacja
- Co ma wspólnego hierarchia z agresją? Rytualizacja zachowań w stadzie.
- Fakty i mity na temat dominacji („on mnie próbuje zdominować” – czy to prawda?)
- Czy mój koń mnie lubi? (jak koń postrzega człowieka, możliwości odczuwania uczuć wyższych, percepcja koni)
Czynniki wpływające na skuteczność metod treningowych
- Budowa
- Zmysły – jak widzi koń? (budowa oczu, kolory, głębia, ostrość, ocena odległości)
- Temperament vs charakter (genetycznie uwarunkowane i nabyte cechy osobowości. Co możemy zmienić, a czego się zmienić nie da?)
- Stan zdrowia – leniwy, czy coś go boli?
Kurs prowadzony jest w formie wykładowo – warsztatowej (bez koni). Do zrozumienia niektórych mechanizmów (np. wzmocnienia pozytywnego i negatywnego) wykorzystywane są ćwiczenia warsztatowe. W części wykładowej większość zagadnień omawiana jest z wykorzystaniem materiału filmowego wykładowcy z końmi lub materiałów zamieszczonych w sieci.